Illustrasjon til artikkel

Å illustrere en artikkel krever en tolkning av teksten fra illustratørens side. Det er mange valg å ta. Foruten å ta hensyn til eget uttrykk, må man tenke på målgruppe, om man skal kun vise eller kommentere/kritisere teksten og ikke minst etikk. 

Oppgaven gikk ut på å illustrere en tekst i Illustrator for så å sette sammen tekst og bilde(r) i InDesign. Noe tekst skulle utheves og det skulle brukes minst to vignetter.

Arbeidet startet med en brainstorming hvor jeg skrev ned alt som dukket opp i hodet av bilder etter å ha lest teksten. Noen av bildene var en bekymret far som synes datteren er for tykk, en jente som er fornøyd med seg selv og glad i mat, en vekt, et kjøleskap med hengelås og fristende mat.

Jeg syntes det var naturlig å tegne et bilde av far med et bekymret uttrykk og blå kalde farger. Likedan datteren som i følge moren er ei glad og fornøyd jente, med nettopp et uttrykk og varme farger som viser dette. Disse er tegnet i Illustrator med penneverktøy og pathfinder. En grundig innføring i bruk av penneverktøyet finner du her:
Innføring i bruk av Pentool i Illustrator . Den er laget av Will Paterson.

For å gjøre figurene mer levende valgte jeg å “fargelegge” klærne deres med bilder av tekstiler. For å forsterke uttrykkene deres brukte jeg bilder av en vekt, et kjøleskap og en hamburger som kunne illustrere tilstanden og tankene deres. Den overdimensjonerte hengelåsen har jeg tegnet i Illustrator.

Da jeg var ferdig med tegnearbeidet, opprettet jeg et dokument i A-magasinstørrelse i InDesign. Her er en grei innføringsvideo i programmet InDesign, laget av Design Like a Pro: Lage layout til en artikkel i InDesign .

Som overskrift valgte jeg en font, Hobo Std, som kommuniserer noe lubbent samtidig med at den passer til de runde tegningene. Overskriften måtte jeg kerne og korte ned linjeavstanden til, for å få et bedre visuelt uttrykk. Som brødtekst valgte jeg Times New Roman, fordelt i en tospalters layout for å oppnå god lesbarhet. Som en kontrast, valgte jeg News Gothic MT til ingress, underoverskrifter og tekstuthevinger. For å holde på en god leseflyt, valgte jeg å dele avsnittene med innrykk.

Godt med luft og en bevegelse mellom elementene som starter øverst til venstre, går ned til faren, opp til hamburgeren og ned til jenta, gir en orienteringsguide til leseren. Far har tenkebobler, fordi han ennå ikke har sagt noe til jenta, men her vises det han (trolig) tenker på. Jenta er uvitende og åpen. Jeg har tegnet en snakkeboble hvor hun kanskje spør far om hun kan få en hamburger, for å vise at hun er glad i mat. Jeg har latt personene sprenge formatet for å understreke spenningen i komposisjonen. At teksten er maksimert på hver linje kan gi et firkantet inntrykk, så det var nødvendig med runde kontraster, bevegelse og asymmetri. Som dekorelementer (vignetter) på den siste siden, har jeg valgt å gjenta fars uttrykk, noe som passer til starten på teksten, samt bildet av vekten. Her har jeg fortsatt med bevegelse og asymmetri. Nederst har jeg lekt meg med Fibonacci-rekken (Det gylne snitt) ved plassering av prikkene med kjolestoff. Artikkelen slutter med at man kan skaffe seg mer informasjon om temaet på Facebook. Da kan det passe med en avslutning som symboliserer en fortsettelse.

oppgave-5-ny_oppslagoppgave-5-ny_sisteside

 

2 thoughts on “Illustrasjon til artikkel

  1. Hei Sissel!

    Kjempebra innlegg om hvordan du gjorde illustrasjonsoppgaven! Det var spesielt nyttig med innføringsvideoen om hvordan man kan lage en layout i InDesign!! Tusen takk for det tipset! Det kommer godt med når jeg skal løse oppgaven selv!

    Hilsen Camilla

    Like

Leave a Reply

