Magasindesign

Vi fikk i oppgave å presentere arbeidene våre på 1 magasinside. Vi skulle arbeide informativt og kreativt. Siden vil bli trykket i et magasin som markedsfører studiet.

oppgave-6-3

Jeg ville prøve å lage en tredimensjonal ballong. Det var der det startet. Underveis, fant jeg ut at den ville bli enda blankere og finere hvis den fikk en refleks fra et vindu. Det å velge en rufsete pensel, ga den et mer dynamisk preg.

Så måtte den brukes til noe. Da kom jeg på ideen om at den kunne løfte macen min og sveve avgårde. Løsningen på denne oppgaven var født. Jeg tegnet en mac, jobbet med skygge på foten så den også ble tredimensjonal, tok skjermdump av en oppgave, tegnet et eple og satte dette sammen. En snor mellom ballongen og macen måtte jeg også ha. Det ble litt kjedelig med en, så jeg lagde 2 til for å kunne skape rytme og dybde. Jeg ville ha lekne farger, men ikke for intense. Derfor valgte jeg de tre sekundærfargene i Ittens fargesirkel. For å få de til å sveve, har jeg tegnet en enkel måke som er liten, laget ballongene i forskjellige størrelser og brukt blekere farge på det elementet som er lengst unna. De måtte også plasseres i riktig høyde i forhold til hverandre. Jeg har rotert macene litt for å skape bevegelse.

Teksten er satt i Gill Sans. Dette er en åpen grotesk skrift som gir god lesbarhet. Da teksten var satt inn, var layouten litt topptung. Jeg veide opp dette ved å legge kursnavnet som et grafisk element i bunnen. Dette har jeg laget en avtoning på for å underbygge følelsen av dybde. Jeg valgte å legge den komplementært til lilla, for å skape en kontrast som gjør layouten enda mer leken og sprek, og for at den skulle gi den mer tyngde i bunnen.

Leave a Reply

